CUMHURİYET NASIL KURULDU

Vali Bey ceketini verdi memurlar pantolon ve gömleğini
Yine durmadım bir anı daha paylaşayım.
Mustafa Kemal Paşa Erzurum'a gelmiştir. Onu kötü bir böbrek sancısı bekliyordur. Erzurum'da çok az eşyanın olduğu odaya yerleşir, yerde parça parça olmuş bir şilte.. Yaveri Cevat Abbas ile birliktedir.
Yokluktan yaveri sıcak tuğla bulur getirir sırtına koyar.
"Tam zamanında buldu bu sancılar beni" der.
Halsiz ve bitkindir Erzurum'a vardığında. Yaverine " Bu yorgan bile ödünç alındı Cevat" der.
Yaver "Paşam sizin gerçek bir tedaviye ihtiyacınız var bir hastanede yatmalısınız"
"Güldürme beni Cevat. hiç halim yok. Bunca işin arasında nasıl olur hastaneye giderim"
Aradan bir kaç saat geçecek Mustafa Kemal Paşa böbrek sancılarının ara verdiği bir an dalacak uyuyacak. Daha sonra emir eri içeri girecek.
- Sizi hemen telgrafhaneye çağırıyorlar paşam diyecek.
Mustafa Kemal Paşa kalkacak üniformasını giyecek telaşla telgrafhaneye gidecek.
Harbiye Nazırı Mustafa Kemal'e Padişahın onun derhal İstanbul'a dönmesini istediğini iletecek. (bu kısmı daha sonra belgeleri yani telgraflar ile vereceğim)..
Mustafa Kemal Milli Mücadele'ye devam etmek için ordudaki bütün görevlerinden istifa etmiş ve böylece asi durumuna düşmüştü.
Yaver Cevat Abbas biten haberleşmenin ardından belini tutarak güç bela telgrafhaneden çıkmaya çalışan Mustafa Kemal'e destek olmak için hamle yapar ama o kabul etmez. Sancılar içinde odasına gelecek ve aynanın karşısına geçecek bir tarih yazmış cepheden cepheye koşmuş adam artık üniformasını çıkaracak Yaver Cevat Abbas bu hüzünlü sahneyi gözyaşları ile seyredecekti.
Sonunda Cevat Abbas dayanamayacak yalvarmaya başlayacak diyecek ki" Kusura bakmayın Paşam haddimi aşıyorum ama bu bir intihardır. Şimdi Kolorduya talimat gider Kazım Paşa da sizi gözünü kırpmadan tutuklar".
"Kazım Paşa beni bu şehre davet eden insandır. Böyle bir şey yapmaz.
"Ama o zaman Paşa unvanınız vardı. Şimdi yok. Padişaha karşı gelmiş durumdasınız".
"Cevat bazen insan sonunda ölüm bile olsa inandığı şeyi yapar. Bu yolun geri dönüşü yok. Çok sancım var bir de sen uğraştırma beni"
Bu sırada Yaver Cevat Abbas getirdiği sivil elbiseleri ona uzatır..
"Bunları nereden buldun?"
"Memurlardan rica ettim paşam. Para yok ki satın alayım. Vali bey de ceketini verdi.
Mustafa Kemal'in gözünden iki damla yaş akacak Cevat'a dönecek;
"İyi dinle Cevat bu yolculukta bana bir şey olursa, Salih'i bul. Unutmasın annem ve kız kardeşim ona emanettir".
Tam o sırada emir eri telaşla içeri girecek
"Kafkas Kolordu Komutanı Kazım Karabekir Paşa bir bölük askerle geldiler komutanım" diyecek.
Cevat Abbas telaşlanacak ..
Mustafa Kemal sakin görünümünü bozmayacak o an Kazım Karabekir kapıyı sert bir şekilde açıp içeri girecek.
Uzun süre sessiz kalınır oda da tamamen bir gerilim havası hakimdir ya Kazım Karabekir Mustafa Kemal'i tutuklarsa ne yapacaktı.
Sessizliği Kazım Karabekir bozacak.
Hazır ola geçecek Kolordum ve ben, Milli Mücadelemizde emrinizdeyiz Paşam!!!......
Ruhunuz şad olsun..
Hüseyin Rahmi Özgenel

Yorumlar

Popüler Yayınlar